Livet i Frihet

Följ våra resor i världen, utan måsten och stress. Just nu - Transsibiriska järnvägen ✅ Asien 150930-160603

Fantastiska vyer

Publicerad 2017-07-26 06:39:48 i Allmänt,

Just nu befinner vi oss på stäppen i Mongoliet och det känns som att det var evigheter sedan vi satt  fem dygn på ett tåg.
Men innan vi kom hit har vi hunnit med mycket.

Onsdag - Vi klev av tåget i Irkutsk efter sex dagar - fem nätter. Det var härligt att vara på fast mark, känna vinden och röra på kroppen.

Vi träffade vår guide på perrongen och sedan bar det av mot fiskebyn Listvyanka, ca 1,5 h bilfärd från Irkutsk, precis intill Baikalsjön.
Vi fick lunch bestående av den speciella Baikal-fisken på olika vis och sedan gav vi oss upp till utkiksplatsen.
Vi valde den enkla varianten och tog helt enkelt en skidlift upp och sedan gick vi ned.
Både liften upp och utkiksplatsen bjöd på otroligt fina utsikter.
Sedan tog vi oss till Baikal-museet och fick info om sjöns flora och fauna. Dessutom fick vi se Baikal-sälen, som var väldigt kort och tjock!

Efter detta checkade vi in i vår stuga och fick äntligen ta en dusch.

Torsdag - Dagen efter när vi vaknade tog vi ett morgondopp i sjön och har därmed, enligt sägnen, förlängt våra liv med 25 år.
Efter frukost åkte vi in till Irkutsk och fick en guidad stadstur som innehöll ett museum och många statyer.

Fredag - Sedan var det dags att kliva på tåget igen, denna gång enbart ett dygn för att komma till Ulaanbaatar och Mongoliet!

Lördag-Söndag - Efter att ha rundat Baikalsjön med tåget och åkt lite till korsade vi gränsen till Mongoliet någonstans mitt i natten. Vid passkontrollerna stod tåget still och man skulle hålla sig i sin kupé. Toaletterna är dessutom låsta under hela tiden tåget är stilla, vilket blir lite jobbigt efter några öl och sisådär tre timmar..

Söndag - Vi kom fram till Ulaanbaatar vid kl 06.50 och åkte direkt till hotellet för att äta frukost. Sedan fick vi en stadsrundtur och fick mongolisk bbq till lunch.

Måndag - idag var dagen vi skulle ta bilen och köra rakt ut i ingenstans i sisådär tre timmar. Vägen tog slut och sista timmen körde vi på stäppen innan vi nådde vårt läger.

Efter lunch paddlade vi kanot i floden, såg örnar som flög över oss och hästar som stod i floden några meter från oss. Samtidigt som bergen reste sig på sidorna. Det var helt klart overkliga vyer!
På eftermiddagen åkte vi upp (bokstavligen)  på ett berg, kom ihåg, det finns inga vägar.. för att försöka se bergsfåren. Fåren är sällsynta och otroligt skygga. Efter att ha vandrat mellan två berg och upp på toppen av bägge - och fått en känsla av att vi är på toppen av världen - kunde vi se ett får springa på ett annat berg.

Vi åkte sedan tillbaka till lägret för middag och ta det lugnt och så småningom gå och lägga oss i vårt "tält". Till en sprakande brasa somnade vi in...

När vi precis kommit upp till utkiksplatsen till Baikalsjön

Utkiksplats

På tåget mot Mongoliet

Baikalsjön från tåget

Utflykt i Ulaanbaatar, snurra på snurran och gå 3 varv för lycka

Framför presidenthuset

Den absolut centrala punkten i Ulaanbaatar

Buddha

Utkiksplats över Ulaanbaatar

Utkiksplats

Staty av Djingis Khan

Uppepå statyn

Vårt nomad-tält

Innuti

På toppen av ett berg när vi kikade efter bergsfåren

Spanar efter får

Vanliga får fanns det mer av