Livet i Frihet

Följ våra resor i världen, utan måsten och stress. Just nu - Transsibiriska järnvägen ✅ Asien 150930-160603

Tiden som flyger när den borde stå still

Publicerad 2016-02-27 15:39:12 i Allmänt,

Okej, vi har hunnit med en del sedan vi skrev senast.
Mina föräldrar kom till Bangkok och vi upplevde staden på nytt tillsammans med de. Vi gick en hel del, besökte Tempel of dawn, åkte båt på floden, kikade i gallerior, trängde in oss alla fyra a-la-Thai-style i en tuk-tuk för två, gick en sväng på Khaosan road och besökte Chinatown. Allt detta på två dagar. Vi hann med mycket och kände oss nöjda allihop när vi sedan tog bussen ned till trat och sedan färjan över till Koh Chang. Efter en halv dag av resande var vi framme och fick våra rum på Cookies hotel som mamma bokat sedan innan. Ett färgglatt rosa hotell med stora balkonger, AC, kylskåp och pool just jämte stranden, vi kände oss minst sagt lyxiga med tanke på vilken standard vi brukar nöja oss med.
Vi bestämde oss allihop att vi kunde leva såhär i två veckor och fixade så att vi stannade på Cookies tiden ut.
Dagarna bestod av att paxa solstolar innan frukost (mycket viktigt, annars fanns det inga bra kvar), äta frukostbuffé, bara en sådan sak, vi hade frukost som dessutom var bra! Man blir lycklig för små saker ibland. Sedan smörja sig lite och slänga sig i solstolen, halvsova fram till lunch, äta nudlar, tillbaka till solstolen tills solen hamnat bakom träden vid ca 15,30.
Med andra ord, vi lyfte inte många fingrar. Det var underbart!
Vi åkte även på en snorkel-tur, 4 "öar" på en dag. Vissa öar var egentligen mest några stenhögar som råkat hamna ovanför ytan, men det var fint att snorkla och vi var nöjda med vår utflykt.

Tyvärr hade det roliga ett slut och mamma och pappa var tvungna att åka hem.. Kunde vi inte omvandlat två veckor till två månader, minst!

Vi kände oss tomma och lätt övergivna, man vänjer sig så fort att ha sällskap av några andra, det är värre åt andra hållet. När de åker och så står man där igen och säger "jaha, så då blev det bara vi kvar..?"
Vi packade ihop vårt och checkade ut strax efter att mamma och pappa åkt iväg. Det var dags att dra sig mot Koh Kood. En egentligen inte så liten ö, men väldigt oexploaterad. Det finns enbart en liten väg på ena sidan av ön. Inga bankomater och inga affärer. Med andra ord åker man hit för att ta det lugnare än lugnt och njuta av tystnaden.
Vi bodde på ett supermysigt hotell som hade privat strand och möjlighet att snorkla från en brygga.
Efter tre nätter på ön kände vi att det fick räcka och vi tog oss tillbaka till Koh Chang.
Nu sitter vi här i ett rum strax ovanför stranden och har vant oss med att vara bara vi två igen.

Nu har vi bara några dagar kvar i Thailand innan vi (på onsdag 2/3) drar vidare till Kambodja och Phnom Phen. En bussresa på 12h över gränsen och sedan in till huvudstaden väntar.

Presenter från Sverige. Sååå gott!

Båttur på floden i Bangkok

Båttur på floden

Båttur

Chinatown

Framme vid hotellet på Koh Chang

Pappa och Felix vid poolen

Hela gänget som solar på olika sätt

Besökte ett vattenfall

Vid en av öarna på snorklingstur