Livet i Frihet

Följ våra resor i världen, utan måsten och stress. Just nu - Transsibiriska järnvägen ✅ Asien 150930-160603

Många öar med snarlika namn

Publicerad 2016-04-28 18:44:48 i Allmänt,

Flygningen från Sri lanka till Maldiverna var kort och skulle ta 1,5 h, vi hade medvind och landade på en otroligt blöt landningsbana redan efter 1h. Det var skönt med en kort och lugn flygning.

När vi landat, blivit instämplade och hämtat våra väskor frågade vi i informationen vart man fick tag på en taxi, det fick man inte.
Flygplatsen, Hulhue, består av en egen ö, så när du kommer ut tar du rimligen en båt därifrån, eller om du vill lyxa, en flyg-taxi, vilket är ett flygplan som kan landa på vatten.
Vi hade bokat boende första natten på grann-ön Hulhumale som är ihopbyggd med Hulhue via en bro, det går alltså att ta sig landvägen. Eftersom taxi inte existerar vandrade vi glatt till den lokala busshållplatsen utanför flygplatsen. Bussen avgick varje halvtimme dygnet runt, klockan var strax efter 22,30 och vi hade just missat en. Tur att vädret var behagligt.
Bussen kom, vi visade adressen vi skulle till och satte oss. När vi klev av var vi bara runt hörnet från vårt hotell, superskönt!

Så dagen efter, när vi vaknat, ätit frukost och checkat ut gick vi tillbaka till busshållplatsen och tog bussen tillbaka till flygplatsen, det är nämligen härifrån färjan över till Malé, huvudön och huvudstaden går ifrån. Bländade av vit korall och turkost, kristallklart vatten satte vi oss på båten och njöt de 10 min det tog att åka över till Malé.
Nu skulle vi bara ta oss till båten som avgick till Maafushi.
På Maafushi hade vi bokat åtta nätter, vi har läst noggrant och valt ön med omsorg, googlat på bilder och kollat på instagram. Allt såg perfekt ut!
Båten till Maafushi skulle avgå kl 14,30, det går enbart en lokal färja om dagen, så man får inte missa den.
Efter att ha frågat ett antal människor och blivit pekade i rätt riktning kom vi fram till en hamn och massor med båtar.
Felix gick fram och frågade den första vi såg varifrån vår båt skulle avgå, enligt killarna på båten var det just deras båt som skulle gå till Maafushi. Toppen tänkte vi, nu ska vi bara vänta på att båten avgår.
Några timmar senare satt vi på båten och var mer än nöjda över hur bra och smidigt allt gått.. Fram tills att vi ser att det står Himmafushi på vår biljett. Vi kollar Google maps och inser att vi åker norrut istället för söderut. Vi är på väg till Himmafushi!
Vi pratar med killarna och frågar varför de gett oss fel information och hur vi nu tar oss till rätt ö? Vi hade ju bokat boende redan.
Svaret vi fick var att de inte visste och att det var lättast att stanna på Himmafushi en natt för att sedan ta färjan tillbaka till Malé.
Jag kände en stor lust för att strunta i allt och åka direkt till flygplatsen och åka hem, fällde några krokodiltårar och kurade ihop mig i ett hörn. Undertiden  försökte Felix övertyga mig om att det inte var jordens undergång.
Vi kom fram till Himmafushi, fick hjälp av en supertrevlig kille att hitta ett bra boende och tog sedan färjan därifrån dagen efter.
Vårt hotell på Maafushi var tack och lov förstående och vi behövde inte ens betala för natten vi uteblev pga vårt båt-misstag.

Efter färjan tillbaka till Malé fick vi hjälp att hitta rätt båt och äntligen var vi på väg mot den ö vi kikat ut och längtat till!
Vi klättrade upp på taket på färjan och njöt av utsikten ända tills en polisbåt stoppade oss och inte var i närheten av lika nöjda som vi att vi satt där uppe.

Vi kom fram till Maafushi och hittade vårt hotell, ett litet, kanske egentligen mer guesthouse, med enbart tre rum. Rent, fräscht och relativt stort var rummet i alla fall, och, det bästa av allt, det har ac!

Vi kikade oss omkring på ön och letade efter den fina strand vi skådat på alla bilder. Sedan insåg vi att de kört med en bulldozer över hela den stranden och grävt av någon oförklarlig anledning. Så "bikini-beach", det ända stället där man får bada i bikini, var förstörd. Besvikelsen sköljde över oss som en tsunami!
Efter att ha pratat med en lokalbo som förklarade att de nu under låg-säsong bygger om stranden för att den ska bli bättre, så får man bada på den lokala stranden i bikini, vilket annars är förbjudet.
Plötsligt blev allt lite lättare igen!

Vattnet här är galet vackert och hela ön täcks in i en lagun av blå-turkost vatten i hundratals nyanser.
Vi har sett både svartfenad och vitfenad revhaj (bebisar) och fyra stingrockor. Hajarna simmade precis intill strandkanten och var ett helt stim på 8-10 st. Rockorna såg vi också vid vattenkanten och vid koraller/stenar.
Förutom det har vi sett en del vanliga fiskar.

Nu har vi enbart två hela dagar kvar här innan vi ska ta oss tillbaka till Malé för vår sista natt. Sedan beger vi oss till Indien, det ska bli spännande!