Livet i Frihet

Följ våra resor i världen, utan måsten och stress. Just nu - Transsibiriska järnvägen ✅ Asien 150930-160603

12 miljoner invånare och nästan lika många kyrkor

Publicerad 2017-07-16 09:16:00 i Allmänt,

Dag 1, avresa och ankomst.

Då var det dags igen, efter ett års arbetande kom den efterlängtade semestern och därmed en resa ut i det fria.

Efter att vi tagit bilen till Arlanda, hittat parkering, väntat på att bag-drop öppnade, gått igenom säkerhetskontrollen, ätit den obligatoriska räkmackan, klivit på flyget, flugit ca 2h, klivit av, blivit godkända av pass-kontrollen och kommit till ankomsthallen mötte vi vår guide. Nikolaj stod och väntade på oss med en skylt som sa "Sandra Sundqvist".

Vi följde lydigt efter vår guide som tog oss till vår taxi och sedan satte vi fart mot huvudstaden - Moskva. Fredag eftermiddag och köerna gjorde sig påminda. Vartefter vi åkte berättade Nikolaj om vad vi såg och lite allmän historia. Regnet fullkomligt öste ned och åskan dundrade, ganska mysigt ändå när man sitter i en bil.

När vi kom fram till hotellet fick vi hjälp med incheckning och sedan blev vi lämnde för dagen.

Vi gick runt kvarteret och kikade innan vi gick tillbaka till hotellet, åt den inkluderade middagen, gick en sväng till för att sedan gå och lägga oss.

Dag 2 i Moskva.

Vi blev upphämtade efter frukost kl 9.30 av Nikolaj och bil för att ha en heldags stadsrundtur.

Vi började med att åka vad som kändes som ett varv runt stan där han återigen berättade om vad vi såg från bilen. Sedan kom vi fram till en stor kyrka (en av typ tusentals) och hoppade ur.

Efter att vi sett kyrkan tog vi bilen vidare till en enorm gravplats där alla kända personer låg begravda. Vi såg bland annat han som uppfann molotov cocktail och sedan åkte vi vidare för lunch.

Lunchen, som bestod av en förbeställd meny, det vill säga - vi hade ingen aning om vad vi skulle få in.. Men, det var en sallad, någon typ av kött/rödkålsgryta, någon typ av grillade spett och potatis och om vi hade lite plats kvar i magen så avslutades det med ryska pannkakor med sylt. Vi rullade i princip därifrån!

Nu var det dags för Kreml, köerna var enorma, men vår guide var en jäkel på att tränga sig och vips, så var vi igenom.

Nu var vi inne på Kreml, det politiska högkvarteret! Här bodde tydligen ingen, men Putin kom hit någon gång ibland. Här fanns ett helt gäng kyrkor som vi var inne och fick en grundlig historia om, varför målningarna skillde sig på de olika väggarna (du ska kunna läsa ut åt vilket håll som är öst och väst), vad målningarna föreställde, vem som låg begravd var, osv.

Sedan gick vi vidare till ett museum som innehöll alla Rysslands krigs-skatter, historiska skatter och gamla kläder. Här såg vi biblar från flera olika århundade, den ena mer utsmyckad än den andra. Kronor i olika format, kläder som burits av kungligheter, några krigs-skatter från Sverige som tagits när de vunnit ett krig, ett helt rum med vagnar från olika århundraden och mycket mer. Allt noga berättat av vår guide.

När vi var klara på museet och Nikolaj hade visat oss allt han hade på sitt schema tog vi oss till Röda Torget och kyrkan St Basils för att fotogafera den mest kända byggnaden i Moskva.

Nu var vi trötta i både fötter och öron efter att ha stått sedan 9.30 och fått information sedan samma tid.

Vi tog en fika efter att Nikolaj lämnat oss och sedan gick vi mot vårt hotell. Vi hittade ett ställe med mojitos och stannade till. Då kom vi också på att vi blivit tipsade om en takterass från vår resebyrå, så vi gick till hotellet Ritz Carlton och åkte upp till deras terass. Vädret var med oss och terassen har en slående utsikt över röda torget. Vi tog en öl och sedan begav vi oss hem till hotellet för att äta vår middag och ta det lugnt innan vi somnade.

Dag 3, idag.

Idag har vi hunnit med frukost och packat ihop våra väskor igen. Kl 11,30 kommer vår chaufför och plockar upp oss för att köra oss till tågstationen. Vårt tåg-äventyr ska börja! Vi kliver på tåget idag och nästa anhalt är Irkutsk, Listvyanka och Baikalsjön.

Columbus-staty

På en bro vid floden

Första kyrkan

Manhattan-style skyskrapor

Universitet

Ingång till Kreml

Klocka som sprack innan den hann hängas upp

Kyrka

Putins helikopterplatta

Första kosmonautens träd, han planterade det när han kommit hem igen.